Sabtu, 15 November 2014

Fauziah Latiff - Kau Merubah Segalanya

Satu lagi album yang terhasil di penghujung dekad 80an. Kali ini kita 'jenguk' semula album kedua Fauziah Latiff (yang juga dikenali sebagai Jee), seorang penyanyi yang mempunyai aura dan personaliti yang cukup elegant. Album kedua ini diterbitkan oleh komposer Manan Ngah yang pada ketika itu banyak menaikkan nama-nama besar termasuk Allahyarham Dato Sharifah Aini, Francissa Peter, Razis Ismail dan Azlina Aziz. 

Album ini dihasilkan pada tahun 1989 ketika Jee baru berusia 19 tahun. Semestinya suara keanak-anakannya masih jelas kedengaran. Tetapi jika dibandingkan dengan album pertama Jee 'Di Gamit Memori' suara beliau dalam album ini mempunyai perubahan yang ketara, apatah lagi jika dibandingkan dengan album-album seterusnya. 

Album ini memuatkan lagu popular 'Kau Merubah Segalanya', 'Dilanda Asmara', 'Terima Kasih Teman', 'Kali Terakhir' dan 'Coretan Rindu Buat Teman'. Melalui album ini nama Fauziah Latiff semakin sinonim dalam industri muzik Malaysia selepas hanya mampu sekadar menempa nama menerusi album 'Digamit Memori' pada tahun 1988. 

Ketika ini nama Jee bersaing dengan nama-nama hebat seperti Ramlah Ram yang popular dengan lagu 'Cintaku Hanyut Di Lautan Sepi' ('Dato Siti Nurhaliza' ketika itu), Rohana Jalil (ketika itu popular dengan lagu 'Resahku'), Fran (Rindu Memaksaku Menyayangimu), Noorshila Amin (Kad Ucapanmu) dan juga kumpulan Search yang popular dengan lagu 'Isabella'.

Senarai lagu-lagu dalam album ini adalah seperti di bawah:
(c) amirul omar properties 2014

1 ulasan:

  1. Dan ketika tahun 90an gee cukup terkenal dgn aksi lincah nya pabila membawakan lagu2 rancak.

    BalasPadam