Sabtu, 22 Oktober 2016

Kayangan The Soundtrack (OST)

Review kali ini adalah OST (original sound track) atau runut bunyi dari filem 'Kayangan' yang dihasilkan untuk tayangan pada 2007 oleh Raden Pictures Sdn Bhd. Manakala album OST album ini diterbitkan oleh Ajai di bawah label Wake The Baby.


Walaupun filem lakonan Fazura, Teuku Zacky (aktor dari tanah seberang),  Eja, Mustafa Kamal, Ziela Jalil, Dynas Mokhtar dan ramai lagi kurang mendapat sambutan namun pada aku album OSTnya adalah sebuah album OST bernilai tinggi.

Apatah lagi gabungan beberapa artis terkenal termasuk Dato Siti Nurhaliza, Ning Baizura, Sarah Raisuddin, Farah AF dan Zahid. Lebih istimewa lagu-lagu dari album ini adalah lagu baru dan tidak dimuatkan dalam mana-mana album penyanyi berkenaan.

Sebanyak 11 lagu dimuatkan dalam album termasuk lagu 'Kayangan' nyanyian Ajai dan Tunku Mimi dalam dua versi iaitu pop dan rock. Tetapi aku lebih tertarik dengan lagu 'Menanti Pasti' nyanyian Dato Siti Nurhaliza yang berentak 'waltz'. Lagu ini menampilkan sisi lain Dato Siti yang sebelum ini sinonim dengan muzik pop dan etnik. Alunan string dan lenggok suara Dato Siti sememangnya 'blend' di dalam naskah ciptaan Ajai ini.

Selain itu lagu nyanyian Sarah 'Cara Yang Berbeza' mengingatkan kita pada lagu hitsnya 'Kesetiaan' yang juga ciptaan Ajai. Namun pengaruh R&B membuat lagu ini benar-benar memberikan sedikit kelainan pada suara Sarah.

Begitu juga lagu 'rock' rancak 'Gembira Hidup Ini' dendangan Farah AF yang sebelum ini sinonim dengan lagu-lagu balada pop ciptaan Adnan Abu Hassan. Farah benar-benar 'gembira' menyanyikan lagu ini kerana gaya nyanyiannya yang menceriakan lagu ini.

Namun aku sedikit kecewa dengan lagu nyanyian Ning Baizura 'Ungkapan Terindah' yang agak mendatar. Cuma yang dalam lagu ini Ning tidak banyak menggunakan suara soprano nya sebaliknya beliau menyanyikan lagu ini dengan suara 'asal' nya. Apapun lagu ini adalah naskah yang sekadar 'bolehlah' kata orang sedangkan Ning seharusnya diberikan sebuah lagu lebih baik dari ini. Penghayatan Ning memang jarang dinafikan dan seperti biasa malah seperti 'Awan Yang Terpilu' ianya cukup menyentuh jiwa.

8 dari 10 lagu yang terdapat dalam album ini adalah ciptaan Ajai kecuali lagu 'Sabarlah' dan 'Terakhir' (Sad Angry Baby).

Lagu 'Kayangan' versi rock lebih menyengat (vokal yang sama dan cuma susunan muzik sedikit berbeza) berbanding versi string (orkestra). Mungkin bunyi 'string' itu sendiri agak 'lemau'. Aku rasa kiranya live orkestra (dalam konsert atau sebagainya) mungkin ia lebih menjadi. Atau mungkin juga ketika mixing, bunyi orkestra tidak dikedepankan membuatkan nya sedikit tenggelam.

Lagu 'Terakhir' juga antara lagu favourite aku kerana elemen progressive rock yang agak menarik. Memang rentak sebegini menjadi kegemaranku sejak dulu. Liriknya simple dan menarik hati. Tapi hairan kenapa lagu ini tidak mendapat perhatian.

Dari pengamatan aku cuma lagu 'Kayangan' dan 'Menanti Pasti' mendapat perhatian d4i radio. Sayangnya, banyak lagu lain yang menarik tetapi tidak popular. Mungkin promosi atau pun mungkin tak ramai tahu kehadiran album ini.

11 lagu yang terdapat dalam album ini adalah:-

1. Kayangan (versi rock)(nyanyian Ajai & Tunku Mimpi/ciptaan dan lirik oleh Ajai)
2. Cara Yang Berbeza (Sarah/Ajai/Musrad)
3. Gembira Hidup Ini (Farah/Ajai)
4. Menanti Pasti (Siti Nurhaliza/Ajai/Abie)
5. Perlukah (Zahid feat. Shazzy/Ajai & Shazzy)
6. Redupan Kayangan (Ajai)
7. Sabarlah (SAB/Zain & Omar)
8. Ungkapan Terindah (Ning Baizura/Ajai/Loloq)
9. Kuasa Cintamu (Syed Azmir/Ajai)
10. Terakhir (SAB/Omar/Zain)
11. Kayangan (versi string)



(c) 2016 Amirul Music Properties

Tiada ulasan:

Catat Ulasan